
Innocent Victims of Chinese  
Oppression, or Media Bullies? Analyzing 

Falun Gong’s Media Strategies

James R. Lewis
University of Tromsø

Nicole S. Ruskell
University of Sheffield

ABSTRACT: It is a well-established fact that most new, non-traditional religious 
groups are treated negatively in the mass media. However, Falun Gong, the qi 
gong group that was banned in China in 1999, is a marked exception to this 
general tendency. Why should this be the case? In the present paper, we examine 
the various factors that combine to make Falun Gong the exception to the rule. 
We also call attention to this organization’s pattern of attacking critics, as well 
as their pattern of attacking anyone who offers an interpretation of events that 
is at odds with Falun Gong’s interpretation. However, this heavy-handed tactic 
has the potential to backfire, and to prompt the media to reperceive them as a 
bully rather than as an innocent victim.

KEYWORDS: Falun Gong, China, news media, new religious movements, propa-
ganda model, tactical repertoires, boomerang effect

Factors in Falun Gong’s Media Success

It is a well-established fact that, as a general tendency, the media are over-
whelmingly negative when reporting on New Religious Movements (NRMs) 

and ‘cults.’ In van Driel and Richardson’s (1988) longitudinal study on US print 
media’s coverage of NRMs from 1973 to 1984, they found that out of 444 articles, 

© 2017. Alternative Spirituality and Religion Review 8:2  ISSN 1946-0538	 pp. 219–236
doi: 10.5840/asrr2017102638



nearly 300 were negative in nature (p. 50)1. Since that time, the media has become 
increasingly more negative and critical of NRMs. In our “Cult Journalism” (2016) 
piece, we discussed at length the sensationalistic media reports on NRMs during 
the ‘cult controversy’ of the 1990s, and the rise of sensationalistic reportage. 
Unfortunately, there is a significant lack of empirical data on media coverage of 
NRMs from the 1990s to the present.

In sharp contrast to this trend, media coverage of Falun Gong (FLG) has been 
consistently positive outside of mainland China. Over ten years ago, Heather 
Kavan (Massey University, NZ) read all of the stories with more than a minimum 
mention of FLG published in Australian and New Zealand newspapers from the 
time Falun Gong was first mentioned in May 1999 until the end of June 2005 
(excluding Chinese media and FLG’s own newspaper, The Epoch Times). Her 
findings remain broadly representative of overall trends and can be extended to 
the present period and to the Anglophone media world more generally:

Although studies of the Australian media found that the press tend to discredit 
new religious movements and magnify their deviance (Richardson 1996; 
Selway 1992), reporters seem to be receptive to Falun Gong, minimising the 
religion’s unusual beliefs and presenting the movement as compatible with 
mainstream activities. . . . 

	 I found that journalists have been supportive of Falun Gong. 61 percent 
of reports were favourable, 33 percent were neutral, and only 6 percent were 
negative.

19.5 % of the articles were extremely positive to Falun Gong. These articles 
were so impassioned that they often appeared to be verbatim from practi-
tioners’ sources, and many contained strong anti-Chinese sentiments. They 
included: (1) alchemy stories of practitioners (all female) being healed of seri-
ous illnesses, testimonies of psychological benefits and even a reversal of the 
aging process; (2) heart-rending atrocity stories of members (mostly female) 
being tortured or kidnapped by the Chinese government, and (3) articles that 
had a propagandist tone.

31.1 % of the stories were totally positive to Falun Gong, but not to the point of 
appearing to have been authored by participants, or being highly exaggerated. 
These included numerous stories of protests against human rights abuses, as 
well as success stories in which the interviewees (all male) linked their success 
to practising Falun Gong.

10.4 % of the stories gave alternative perspectives (for example the Chinese 
embassy’s views, and reasons why Air New Zealand banned a Falun Gong 
airport advertisement), but gave a positive impression of Falun Gong. In this 
category I also included positive articles in which the author made qualifying 

1Articles represent 207 ‘somewhat negative’ articles and 85 ‘extremely negative’ articles.

ALTERNATIVE SPIRITUALITY AND RELIGION REVIEW 8:2 (2017)220



remarks, such as “Leaving aside the rationality or otherwise of the Falun Gong 
religious movement . . . ” (Fitzgerald 2005).

13.2 % of the articles gave alternative perspectives, but left no impression 
of which side the author favoured. Examples include reported debates about 
a Falun Gong float being banned from a Christmas parade, and comments 
about Falun Gong members being prohibited from using loud hailers [loud 
speakers] outside the Chinese embassy.

19.8 % were neutral reports of facts, which no party would be likely to dispute, 
such as protests. Most of these articles were brief summaries of international 
news.

2.6 % of articles gave alternative perspectives, but Falun Gong came out 
looking negative. Most of these were reports of negative activities, where the 
authors added that Falun Gong members denied responsibility. Examples in-
clude reports of practitioners allegedly self-immolating in Tiananmen Square, 
and hacking into Hong Kong newspaper websites to redirect people to a site 
containing Falun Gong messages.

3.4 % of articles were negative towards Falun Gong. These either reported 
negative activities, such as alleged Falun Gong members slashing their wrists 
at Sydney’s Villawood detention centre, or only quoted sources critical of 
Falun Gong, such as the Chinese embassy or Rupert Murdoch. No articles 
were extremely negative, in the sense of appearing to have been authored by 
anti-Falun Gong or anti-cult sources. (Kavan 2005; emphases added)

Given these rather remarkable statistics and the sharp contrast between media 
treatments of FLG and other new religious movements, the question becomes, why 
is FLG treated differently? We believe this arises from a combination of different 
reasons, and in the following pages will present six major factors that make the 
construction of FLG’s image in the media so positive. Additionally, we will discuss 
Herman and Chomsky’s (2002 [1988]) propaganda model. They use five filters: 1) 
concentration of ownership; 2) advertising as the main source of income; 3) reli-
ance of the media on information provided from ‘approved’ sources; 4) “flak”; 5) 
anti-communism as religion (2). These filters provide insight into how the media 
approaches Falun Gong and how FLG’s media strategies have been so effective 
in the West. In introducing the Propaganda Model, Herman and Chomsky say:

The propaganda model . . . explains the broad sweep of the mainstream media’s 
behavior and performance by their corporate character and integration into 
the political economy of the dominant economic system. (2002, xii)

We believe that what journalists do, what they see as newsworthy, and what 
they take for granted as premises of their work are frequently well explained by 
the incentives, pressures, and constraints incorporated into such a structural 
analysis. (2002, xi)

INNOCENT VICTIMS OF CHINESE OPPRESSION, OR MEDIA BULLIES? 221



Factor 1: Effective Use of Propaganda
Edward Bernays, a leader in propaganda theory and considered the father of 
public relations, gave a highly relevant definition of propaganda:

Modern propaganda is a consistent, enduring effort to create or shape events 
to influence the relations of the public to an enterprise, idea or group. (Bernays 
and Miller 1928: 25)

The movement’s founder-leader, Li Hongzhi (LHZ), has done just that, crafting a 
public image of Falun Gong as an innocent spiritual movement being persecuted 
by the People’s Republic of China (PRC). With a brilliant understanding of West-
ern values and human behavior, he explicitly discourages followers from telling 
outsiders about the group’s inner [‘high-level’] teachings, some of which are quite 
strange, not to mention racist, sexist and homophobic (Lewis 2016: 101–102).2 
During a 2003 Lantern Festival in the US, Li Hongzhi told his followers:

you must not talk about high-level things. What you know are things that Gods 
should know. Those things are what I taught to you, not to worldly people. So 
you shouldn’t tell those things to ordinary people. . . . [O]nly talk about our 
being persecuted, about our real situation, about our being good people and 
being wrongly persecuted, about our freedom of belief being violated, about 
our human rights being violated. They can accept all those things, and they 
will immediately support you and express to you their sympathy. . . . Knowing 
those facts, the people of the world will say that Falun Gong is being perse-
cuted and that the persecutors are so evil. They’ll say those things, and isn’t 
that enough? (Hongzhi, 2003)3

Taking advantage of free publicity at popular, televised events has been an im-
portant tool for FLG.

They seek every opportunity to gain moral support and recognition from 
international organisations, local governments, businesses and the general 
public by making themselves visible in public places and on public occasions. 
They put up signs at university campuses, set up booths and do their slow 
movement exercises in public places, circulate flyers, participate in parades, 
organise and attend press conferences, obtain Falun Dafa proclamations and 

2Lewis has briefly discussed this aspect of LHZ’s teachings in Lewis 2016. He also discusses 
the aspect of LHZ’s teachings that prompts followers to seek martyrdom. (The most detailed 
treatment of FLG’s teachings in English is Benjamin Penny’s excellent, The Religion of Falun 
Gong.)

3LHZ’s rhetorical question practically begs the further question: Enough for what? If Li’s 
purpose is convert more individuals to FLG and thus save them from suffering during im-
minent apocalypse, then, according to his own teachings, this is nowhere near enough to save 
them. Rather, this minimal amount of information is just enough to evoke public sympathy 
for FLG’s campaign to overturn the ban against the group in China. This goal—not saving 
souls—appears to be the overriding focus of LHZ’s concern.

ALTERNATIVE SPIRITUALITY AND RELIGION REVIEW 8:2 (2017)222



talk to anyone who is willing to listen about Falun Gong and their persecution 
by the Chinese government. (Yu 2009: 130)

One example is FLG’s float in the American Rose Bowl Parade in 2007. The theme 
of their float was their usual protest against China, as they do in many parades 
across the country. But this parade was different from the others, as it was just 
before the start of the Beijing Olympics. At the time, there was a spotlight on 
China’s human rights record being reported in the daily news. This made the 
timing of the parade the perfect opportunity to capitalize on the subject.

A reporter for the Los Angeles Times interviewed a FLG member about their 
Rose Bowl float:

“All human rights activists know the first and most difficult step in stopping 
persecution is to get exposure,” said Shizhong Chen, a Falun Gong practitioner 
heavily involved in the opposition campaign. “What happens in Pasadena adds 
to the exposure. Leading up to the Olympics, such opportunities will [arise] 
more and more . . . This serves as a kickoff event for human rights causes.” 
(Pierson 2007)

This clearly shows a concerted effort to use public events as “opportunities” to 
spread their message. This is a tactic that they employ around the world in pa-
rades and other public events where they can showcase (with the help of graphic 
posters and shocking claims) the atrocities they suffer at the hands of the Chinese 
government.

Factor 2: Western Public Predisposed to ‘Oppressive China’
The second factor plays into Falun Gong’s media success by shifting conversations 
about FLG away from the group’s inner teachings to a discourse about human 
rights. FLG is able to situate itself into a popular interpretive framework that 
views the PRC through the lens of political repression. This fits perfectly with the 
West’s predisposition to perceive China as an oppressive state.

In an article originally published in 1999, James Mann argues that stories about 
China in the American media (and, by extension, Western media more gener-
ally) “tend to be governed at any given time by a single story, image or concept”:

In the 1950s and the 1960s, the “frame” was of China as little blue ants or 
automatons. In the 1970s, following the Nixon administration’s opening, 
the frame was of the virtuous (entertaining, cute) Chinese, displaying their 
timeless qualities even under communism. In the 1980s, the frame was that 
China was “going capitalist.” And for most of the 1990s, the frame was of a 
repressive China. . . . [S]ince the American frame of the 1990s says that China 
is a repressive regime, then virtually every story about China seems obliged 
at some point to mention the theme of political repression. (Mann 1999: 103)

INNOCENT VICTIMS OF CHINESE OPPRESSION, OR MEDIA BULLIES? 223



Following the 1989 Tiananmen ‘crackdown,’ Mann notes that a “Chinese-
American cameraman living in Beijing for decades complained . . . that when 
visiting TV correspondents arrive[d] in China from abroad in the 1990s, they 
all manage[d] to ask, in one form or another, ‘Take me to the oppression’” (ibid.: 
102). In other words, the story line that LHZ encourages his followers to present 
to outsiders fits nicely into a narrative that Westerners are prepared to hear—it 
reinforces what they already think they know about China.

Additionally, this pattern plays into the tendency of many Western commenta-
tors to intentionally overlook Li Hongzhi’s unpleasant side. This seems to be, at 
least in part, the result of a general hostility towards the PRC one finds in the West:

According to one veteran China-watcher, Orville Schell, the West’s blind 
embrace of Falun Gong fits into a well-established pattern of viewing com-
munist China in black-and-white terms, missing the complexities and nuances. 
“This has been the tradition,” said Schell, dean of the journalism school at the 
University of California-Berkeley. “Anyone the Chinese government opposes 
gets lionized as righteous.” (Lubman 2001)

However, this predisposition isn’t entirely based on the 1990’s ‘oppression’ frame-
work. It is also influenced by an underlying current of anticommunism. Herman 
and Chomsky’s fifth filter, ‘anticommunism as religion,’ offers an explanation for 
why FLG’s claims of abuse receive unusually positive media coverage.

The anti-communism control mechanism reaches through the system to 
exercise a profound influence on the mass media. In normal times, as well as 
periods of Red Scares, issues tend to be framed in terms of a dichotomized 
world of Communist and anti-Communist poker, with gains and losses al-
located to contesting sides, and rooting for “our side” considered an entirely 
legitimate news practice. . . . The ideology and religion of anticommunism is 
a potent filter. (Herman and Chomsky 2014: 30)

It is objectively the case that China is and has been repressing FLG—a factor that 
should be analytically separated from the larger generic interpretive frame that 
observers bring to media reports about the PRC. This factor is not, however, as 
simple as it may first appear. As we and others have pointed out, “by their provoca-
tive acts,” it is clear that followers “deliberately seek” and provoke brutalization 
at the hands of authorities (Palmer 2001: 17). This is because:

By defending the fa [i.e., defending Falun Gong] and being imprisoned and 
tortured, practitioners’ karma is burnt off, thus assuring them a place in Li’s 
paradise. It follows that when enduring severe torture, practitioners must not 
recant their faith, even if their retraction is insincere. This is a serious disgrace, 
and those who recant are “malignant tumours.” (Kavan 2008: 11–12)

In the early days following the banning of the movement, individual practitioners 
could avoid jail terms simply by signing a statement renouncing Falun Gong. LHZ, 

ALTERNATIVE SPIRITUALITY AND RELIGION REVIEW 8:2 (2017)224



however, preached the spiritual benefits of being persecuted (Lewis 2016)—even 
going so far as promising full ‘Consummation’ (FLG’s equivalent of Enlighten-
ment) to those who made the ‘ultimate sacrifice’ (Palmer 2003).

We would not normally include the facts on the ground such as these as being 
part of a larger media strategy. In this case, however, LHZ’s conscious intention 
behind encouraging protest and resistance seems to be that he expects the media 
spectacle of practitioners being brutalized by police will evoke international 
outrage, thereby bringing pressure to bear on the PRC to lift the ban on FLG (as 
we will further discuss in the final section of this paper).

Factor 3: Systematic Media Domination
Today, FLG members make sophisticated use of the Internet and run multiple 
media outlets across the world, ensuring that most information available to 
journalists come from FLG sources.

Describing the lengths to which FLG members have gone for media domina-
tion outside of China, Haiqing Yu states:

They have utilised Western media in defence against persecution in China, 
and have set up their own global media networks consisting of websites, news
papers, magazines, media production studios, radio and television broadcasts, 
newsletters, leaflets, booklets and VCD/DVDs. In 2000, they began to use 
radio broadcasts to propagate their ideas from America to China. Since 2002, 
two more media outlets with global operations have been added to this effort: 
one is a New York-based, Chinese-language television station broadcasting 
24 hours a day via satellite to global audiences—the NTDTV; the other is a 
New Jersey-registered, globally distributed, bilingual and free newspaper—
The Epoch Times. Both have a global mission and a virtual presence on the 
Internet. (2009: 130)

The group was already effectively using email in China for the purpose of or-
ganizing demonstrations (e.g., the Zhongnanhai demonstration) before being 
banned (Bell and Boas 2003: 283). Four years later, practitioners were maintaining 
“hundreds of sites around the world” (ibid.: 278). This number has undoubtedly 
multiplied in the intervening dozen years, due, in part, to the fact that “most 
overseas members are Chinese students and scholars who have both easy access 
to the Internet and the requisite cultural capital and technical capabilities” (Zhao 
2003: 214).

At the global level, [this] has ensured that [FLG’s] interpretation of events 
prevails over that of the PRC government. Western press coverage has been 
overwhelmingly supportive of Falun Gong and critical of PRC authorities, 
and negative assessments of the movement outside of the PRC are few and 
far between. Undoubtedly, the extensive information which practitioners have 

INNOCENT VICTIMS OF CHINESE OPPRESSION, OR MEDIA BULLIES? 225



posted on their websites provides a ready resource for sympathetic journalists 
with tight deadlines. (Bell and Boas 2003: 287)

Additionally, by May 2000—shortly following the ban—members had set up their 
own newspaper outside of the PRC, and were also publishing it on the web by 
August. They established New Tang Dynasty TV (initially in New York), a chan-
nel directed particularly to the Chinese diaspora, in 2001. Sound of Hope radio 
was initiated in 2003. Beginning in 1999, Western media outlets who lacked their 
own reporters on the ground in China have received “most of their international 
information about Falun Gong from press releases from the Rachlin media group. 
What we are not told is that this group is essentially a public relations firm for 
Falun Gong, managed by Gail Rachlin—one of Li’s most avid disciples who is 
also spokesperson of the Falun Dafa Information Centre” (Kavan 2005). “The 
information from this source is understandably biased and serving self-interests” 
(Rahn 2000).

FLG has thus been able to influence other media via its extensive presence 
on the web, through its direct press releases and through its own media. FLG has 
also been able to propagate its point of view indirectly, through other, non-FLG 
sources, which creates the impression of multiple sources for the same narrative. 
Thus, for example, “The press often quote Amnesty International, but Amnesty’s 
reports are not independently verified, and mainly come from Falun Gong 
sources” (Rahn 2000). Additionally, Falun Gong followers and/or sympathizers 
have de facto control over the relevant webpages in Wikipedia (e.g., in this regard 
refer to Jiang 2015 and Colipon 2014). FLG’s domination of their Wikipedia pages 
is especially important,

Because Wikipedia’s articles are the first- or second-ranked results for most 
Internet searches. . . . This means that the content of these articles really mat-
ters. Wikipedia’s standards of inclusion—what’s in and what’s not—affect the 
work of journalists, who routinely read Wikipedia articles and then repeat the 
wikiclaims as “background” without bothering to cite them. (Garfinkel 2008).

Journalists often work under tight deadlines (Kavan 2005). As a consequence, 
Wikipedia seems to offer an attractive option as a seemingly independent, neutral 
source of information. However, like Amnesty International reports, Wikipedia 
turns out to be little more than a mouthpiece for the FLG point of view.

The third filter from the propaganda model is on sourcing mass-media news: 
“the reliance of the media on information provided by government, business, and 
‘experts’ funded and approved by these primary sources and agents of power.” 
Herman and Chomsky argue that many constraints on modern journalists make 
them reliant on information from seemingly credible sources.

The mass media are drawn into a symbiotic relationship with powerful sources 
of information by economic necessity and reciprocity of interest. The media 

ALTERNATIVE SPIRITUALITY AND RELIGION REVIEW 8:2 (2017)226



need a steady, reliable flow of the raw material of news. They have daily news 
demands and imperative news schedules that they must meet. They cannot 
afford to have reporters and cameras at all places where important news stories 
may break. (Herman and Chomsky 2014: 18)

Yet another reason for FLG’s media dominance is that the PRC seems to have 
mostly abandoned the media field outside of China. The PRC’s point of view on 
FLG is sometimes represented to the outside world by such periodicals as the 
People’s Daily and on Chinese Embassy websites in other countries. This creates 
a vacuum, leaving journalists without resources to make counter arguments. The 
only sustained, English-language counter-voice from China has been the ‘Facts’ 
website (http://www.facts.org.cn/).

Factor 4: Modern Journalism Constraints
Journalism is not what it once was. Deep cuts in newsroom budgets have led 
to less staff and less time to research stories. Reporters of the past had time to 
investigate, check facts, have assistants make phone calls, a photographer to take 
pictures and an editor to proof the copy. Today’s reporters are expected to do all 
those tasks within a short time, including uploading the story online, writing an 
SEO headline, and a 140-character tweet with a link back to their site. This puts 
journalists in a position where they lack the time to double check their sources.

A reporter from a national daily said that the lack of time available to check 
facts on complex stories meant that important but complicated issues are 
simply not covered: “I think the time available to be thorough has decreased 
. . . the main consequence of that is that if things require lots of work, they 
are less likely to be embarked upon.” (Lewis, Williams, Franklin, Thomas, and 
Mosdell 2008: 47)

The new time constraints put on journalists can lead to ‘inaccuracies’ in report-
ing and a lack of in-depth coverage. In Journalism: Principles and Practice (2009), 
Tony Harcup begs the question: “How many more inaccuracies might creep into 
coverage if newsrooms are understaffed?” (Harcup 2009: 87). He believes that 
more inaccuracies will happen if journalists continue to have too little time to 
investigate and verify facts. These time constraints are due to a massive reduc-
tion in personnel. Budget cuts have been happening across the field and around 
the world. Many believe the field of journalism itself is dying. But the biggest 
contributor to this dilemma is explained by Herman and Chomsky’s second 
filter, advertising as the primary income source. They argue that moving news 
reporting to a free-market model, pitting newspapers against one another for 
how well they sell to markets served “as a powerful mechanism weakening the 
working-class press” (2002: 14). They believe that this gives advertisers a “de facto 
licensing authority since, without their financial support, newspapers ceased to be 

INNOCENT VICTIMS OF CHINESE OPPRESSION, OR MEDIA BULLIES? 227



economically viable” (quoted in Herman and Chomsky 2014: 14). This ‘licensing 
authority’ plays out in avoiding stories that would upset advertisers for fear of 
them pulling out of sponsorship. “[C]ompanies will usually not want to sponsor 
close examination of sensitive and divisive issues” (ibid.: 18).

Tighter time constraints are not the only effect of financial cutbacks that have 
hurt mainstream media. The first area to get cut in a news budget is the foreign 
bureau.

The economic pressures of maintaining overseas news gathering have seen 
the numbers of bureaux and correspondents persistently reduced by major 
Western news organisations over the last 20 years or more. This has led to a 
downward spiral in the quantity of international news being reported—par-
ticularly in the USA. (Sambrook 2010: 1)

Correspondents who do survive often provide information for several news 
outlets. “A foreign correspondent, for example, might be under such time pres-
sure to file for multiple outlets and platforms that they cannot go and see things 
for themselves, relying instead on regurgitating copy fed to them from thousands 
of miles away in London” (Harcup 2009: 87). In fact, by 1999, Western media 
outlets who lacked their own reporters on the ground in China received “most 
of their international information about Falun Gong from press releases from 
the Rachlin media group” (Kavan 2005).

Factor 5: Falun Gong’s Media Attack Strategies
One final but highly significant factor in Falun Gong’s overall media strategy 
has been its attacks on critical media. Libel and defamation lawsuits are very 
expensive and many news agencies do not have the budgets to cover stories on 
litigious groups. Unless a story proves to be overwhelmingly in the public inter-
est, the sheer threat of a lawsuit is enough for a journalist (or editor) to drop the 
story (Harcup 2015). On the flip side, if they do cover a story that opens them 
to the possibility of being sued, journalists will be incredibly careful with their 
wording, sometimes self-censoring to avoid contention. “If certain kinds of fact, 
position, or program are thought likely to elicit flak, this prospect can be a deter-
rent” (Herman and Chomsky 2014: 26).

“Flak” is the fourth filter on the Propaganda Model. Herman and Chomsky 
define it as “negative responses to a media statement or program. It may take 
the form of letters, telegrams, phone calls, petitions, lawsuits, speeches and bills 
before Congress, and other modes of complaint, threat, and punitive action. It 
may be organized centrally or locally, or it may consist of the entirely independent 
actions of individuals” (2014: 26).

Flak has proven to be an incredibly effective tool for FLG and emerged as a 
core tactic years before the group was banned. More specifically, after FLG had 

ALTERNATIVE SPIRITUALITY AND RELIGION REVIEW 8:2 (2017)228



grown into a large enough of a movement in China to attract media attention, 
“Falun Gong’s consistent response to any negative media story [was to relent-
lessly] counterattack against the responsible outlets [using] strategies ranging 
from exercising in front of news organizations to harassing individual editors 
and reporters” (Zhao 2003: 214–215).

Between 1996 and mid-1999, practitioners initiated over 300 protests against 
negative media reports, forcing dismissals of reporters and receiving public 
apologies. In China the media are free only as far as they facilitate social 
stability, so when Falun Gong threatened civil unrest, media managers were 
quick to capitulate to their demands. For example, when 2,000 protestors 
surrounded Beijing Television after the station broadcast a segment about a 
doctoral candidate who became psychotic while practising Falun Gong, the 
station fired the reporter, aired an immediate sympathetic portrayal, and—to 
show extra goodwill—handed out 2,000 boxed lunches to the protestors. [Then, 
h]aving learnt that such protests were fruitful, Falun Gong members [became] 
unstoppable. To prevent social unrest, Beijing authorities introduced a blackout 
against any negative media reports on the movement. (Kavan 2008: 3)

One should understand that FLG demanded more than simply “the right to reply 
to media criticism: It demanded the censorship of opponents’ views in the first 
place. . . . [In fact,] the movement actually urged the Chinese government to use its 
powers of censorship to muzzle the opponents of Falun Gong” (Zhao 2003: 215).

FLG seems to have been unique among Qi Gong groups (all of which were 
experiencing criticism in the late nineties) in vigorously counter-attacking its 
critics. This almost certainly means that followers were ultimately receiving 
their marching orders from LHZ himself—though he disingenuously attributed 
such actions to the independent initiative of others in the movement. Thus, for 
example, in “Digging Out the Roots,” an essay published a year before FLG was 
banned, LHZ refers to defending the ‘Dafa,’ a complex term roughly comparable 
to the Buddhist ‘Dharma’ and the Taoist ‘Tao’:

Recently, a few scoundrels from literary, scientific, and qigong circles, who 
have been hoping to become famous through opposing qigong, have been 
constantly causing trouble, as though the last thing they want to see is a peace-
ful world. Some newspapers, radio stations and TV stations in various parts 
of the country have directly resorted to these propaganda tools to harm our 
Dafa, having a very bad impact on the public. This was deliberately harming 
Dafa and cannot be ignored. Under these very special circumstances, Dafa 
disciples in Beijing adopted a special approach to ask those people to stop 
harming Dafa—this actually was not wrong. This was done when there was 
no other way . . . when students voluntarily approach those uninformed and 
irresponsible media agencies and explain to them our true situation, this 
should not be considered wrong. (LHZ 1998)

INNOCENT VICTIMS OF CHINESE OPPRESSION, OR MEDIA BULLIES? 229



At the time, LHZ was insisting that FLG was not a political movement, an iden-
tification that might have provoked government suppression. Thus in the same 
essay, he tries to describe these essentially political actions as non-political: “I 
have said that Dafa absolutely should not get involved in politics. The purpose of 
this event itself was to help the media understand our actual situation and learn 
about us positively so that they would not drag us into politics” (ibid.).

After being banned in the PRC, Falun Gong continued to actively work to 
silence its critics. As an example of the movement’s efforts to suppress contrary 
voices, in 2001, the Canadian La Presse Chinoise (Chinese Press)4 published a criti-
cal piece based around the testimony of a former practitioner. In that case, the 
newspaper was sued for libel. Four years later, Quebec’s Supreme Court decided 
against the plaintiff. The ruling included the evaluative statement that, “Falun 
Gong is a controversial movement which does not accept criticism.” Similarly, 
in response to a condemnatory statement published in the Chinese Daily news-
paper in Australia, Falun Gong filed a defamation lawsuit in 2004. Two years 
later, the New South Wales Supreme Court ruled in favor of the Chinese Daily 
(Lewis 2016: 105).

There have been a number of other lawsuits, but in most cases practitioners 
rely upon different tactics—though often using the implied threat of lawsuits as 
part of their overall strategy. Thus, for example, in response to an AP piece in 
2005, “Chinese Show off Repentant Falun Gong,” practitioners staged a protest 
at AP headquarters and demanded that the report be withdrawn. And to refer to 
one more example, in 2008, the New York Times published an article, “A Glimpse 
of Chinese Culture That Some Find Hard to Watch” (Konigsberg 2008), critical of 
the Shen Yun program that had been promoted as a Chinese cultural event, but 
which was actually a heavily politicized attack on the PRC by the FLG. Movement 
websites responded with dozens of pieces attacking both the newspaper and the 
article’s author.

According to incomplete statistics, FLG practitioners have filed over 100 
lawsuits since 2001 in countries as diverse as the United States, Canada, Sweden, 
Germany, Belgium, Spain, South Korea, Greece, Australia, Bolivia and the Nether-
lands, but have seldom won (China Association for Cultic Studies 2009). Perhaps 
like the Church of Scientology, FLG values lawsuits as more of an harassment 
tactic rather than as actions they actually hope to win. In more recent years, FLG 
news outlets have tried to re-ignite international media interest by featuring such 
stories as the supposed mass renunciation of the Communist Party by members 
within China (which most other media recognize as implausible) and the sup-
posed mass harvesting of organs from imprisoned FLG members (a claim which 
has evoked a mixed response from the international media).

4http://www.chinesepress.com/.

ALTERNATIVE SPIRITUALITY AND RELIGION REVIEW 8:2 (2017)230



Not all threats of legal action are effective in intimidating journalists. In 2008, 
Kerre Woodham, a journalist for the New Zealand Harold and host of ‘Talkback,’ 
a local call-in radio show, wrote about her experience with FLG and the Auckland 
Santa Parade:

The quasi-political, faux-spiritual group has been trying to get in behind Santa 
for years and when they’re told to shove off and take their poxy pastel posters 
with them, they get stroppy [belligerent] and threaten High Court action. . . . 
We were discussing this on Talkback and, within minutes, the loyal practitio-
ners of Falun Gong, aka Falun Dafa, were clogging the lines wanting to tell 
me how spiritual and peaceful and gentle they were and all they wanted to do 
was spread love and light.
	 I have no problem with a little light love spreading—just not in the Santa 
parade. . . . If they think they’re going to win friends and influence people by 
taking the Santa parade trustees to court, then there’s clearly a cultural discon-
nect that needs to be corrected. It’s the Santa parade, for goodness sake. Could 
there be a more benign organisation?
	 I quickly tired of the Falun Gong lobbyists after a couple of calls and banned 
them from the airwaves.
	 That didn’t stop them calling constantly, threatening legal action, . . . and 
promising all kinds of retribution. My flabby liberal laissez-faire attitude to-
wards these people has turned into active dislike. They are passive-aggressive 
bullies—and they don’t belong in the Santa parade. (Woodham 2008)

FLG did file suit against the Auckland Children’s Christmas Parade Trust, and 
lost. But the victim in this story was not the journalist, or the New Zealand 
Herald—it was Michael Barnett, chairman of the Auckland Santa Parade Trust. 
FLG members personally attacked him and picketed his office. The harassment 
he received compelled him to hire private security.

In May 2015, an academic article by Dr. Helen Farley became a target for a 
member of FLG. In her own account, she details the lengths the member went 
to in his attack on her credibility:

I first received an email in March from Zhiman [not his real name] saying 
that I had deliberately made false statements against Falun Gong. I asked the 
advice of some of my peers, and they suggested that I just delete the email, 
which I did.
	 The next I heard was on Tuesday or Wednesday this week. The School 
Manager of the school where I used to work at the University of Queensland 
called me to ask if I knew about the emails that were doing the rounds at UQ. 
She forwarded one of these to me and circulated an email to the school staff. 
. . . I thought, ok as bad as that is, at least it isn’t happening at the place of my 
current employment. Wrong!
	 The Deputy Vice Chancellor (Academic Services) at University of South 
Queensland (my current employer) forwarded an email from Zhiman that he 

INNOCENT VICTIMS OF CHINESE OPPRESSION, OR MEDIA BULLIES? 231



had received, virtually identical to the one circulating at UQ. The university 
lawyer and Director (Integrity and Professional Conduct), phoned me to tell 
me that those emails had gone to various random staff members but also the 
Vice Chancellor, Chancellor, Council, Deputy Vice Chancellor (Research and 
Innovation). Some poor non-academic staff member who I had never met 
before (and had only worked at USQ for two weeks), turned up at my office 
door saying she had received the email and that she was deeply concerned 
about me and feared for my safety. But not everyone got the email. I’m not 
sure how the recipients are chosen. (cited in Lewis 2016: 98)

This is an example of the personal character attacks that are not only unnerving, 
but that also threaten a person’s employment.

Conclusion—Theorizing Falun Gong’s Media Strategies
There have been several attempts to theorize the conflict between Falun Gong 
and Chinese authorities, from Junpeng Li’s application of a conflict amplification 
model (Li 2013) to our partial application of a moral panic approach (Lewis and 
Ruskell 2017). To focus more specifically on FLG’s media strategies, Andrew 
Junker used the notion of tactical repertoires developed by social movement 
theorists (e.g., Tilly 1995; Taylor and Van Dyke 2004) to contrast Falun Gong’s 
approach to protest against PRC authorities with the Chinese democracy move-
ment’s approach. The aspect of his analysis that is particularly relevant to our 
analysis in the current paper is his discussion of how “[f]amiliar strategies of ac-
tion shape what actors attempt to accomplish” (Junker 2014: 333) demonstrates 
that both movements rely upon strategies they had developed in China as the 
basis for their continued demonstrations in other countries. Thus, for example, 
both movements used the tactic of posting petitions or open letters in China, and 
continue to use this tactic overseas. FLG utilized public displays of Falun Gong 
exercises to attract attention in China and continues to deploy the same tactic 
outside of China (which has no parallel in the democracy movement). And the 
Chinese democracy movement fundraised in China and continues to fundraise 
overseas (which has no direct parallel in FLG).

However, Junker’s reliance on a “tool kit” approach causes him to focus on 
specific, ground-level tactics and to miss larger strategies such as Falun Gong’s 
attacks on media outlets that broadcast critical stories. As we have already shown, 
for a few years in the late 1990s, FLG enjoyed marked success counter-attacking 
critics in the PRC, and seems to have become stuck in this approach as a way of 
silencing critics outside of China—without considering the ill-will that this tactic 
potentially evokes (as we saw in the case of Kerre Woodham recounted earlier).

Using the examples of Suma Ching Hai International, Zhong Gong, and 
Falun Gong, the potential for expatriate protest to backfire on protesting groups 

ALTERNATIVE SPIRITUALITY AND RELIGION REVIEW 8:2 (2017)232



(which she refers to as ‘cybersects’) is discussed in Patricia M. Thornton’s chapter 
in Kevin J. O’Brien’s edited volume, Popular Protest in China (2008). Thornton 
builds her analysis on what Keck and Sikkink (1998) have termed ‘boomerangs’ 
of transnational support, which are attempts to mobilize international networks 
and international opinion as part of an effort to force change back home. However, 
she also points out that:

[Cultivation of a boomerang effect] comes, not infrequently, at a cost: the bids 
of these banned sects for transnational support have resulted in increased do-
mestic and international scrutiny of their internal affairs and public relations 
tactics, and have occasionally produced a backlash of negative media attention 
for both the networks and their supporters. In contrast to the transformative 
backfire generated by repressions, which can produce a ‘take off ’ in popular 
mobilization, backlash undermines the credibility of movement organizers 
and their capacity to influence established media, politicians, and the public 
at large. (Thornton 1998: 187–188)

For her section on Falun Gong, she discusses how the group’s media outlets—
particularly The Epoch Times—‘manufactured dissent’ by promoting an ongoing 
pseudo-story about supposed mass resignations from the Communist Party of 
China by high-ranking officials. Though dismissed as ‘laughable’ by other news 
outlets, The Epoch Times and its affiliated organizations continue to maintain a 
running count of ‘resignations’ on their websites. She also discusses the example 
of the Falun Gong’s attack on the late Harry Wu, a prominent China critic who 
had challenged Falun Gong’s story about the mass harvesting of organs from 
imprisoned practitioners and selling them on the international organ market. 
Falun Gong viciously attacked Wu, accusing him, among other things, of being 
on China’s payroll—extremely improbable, given Wu’s history with the PRC 
(Thornton 1998: 199–200).

To conclude, Falun Gong’s heavy-handed efforts to silence critics are the least 
palatable of FLG’s various strategies aimed at directly influencing the media. This 
approach even threatens, to use Thorton’s term, to ‘backfire’ on FLG, which would 
thus undermine the movement’s PR strategy of painting itself as an innocent 
spiritual exercise group. FLG could be proactive and save itself from this nega-
tive scenario, but LHZ seems to have become progressively more antagonistic 
toward international media and thus not inclined to call a halt to his followers’ 
belligerent activities in this arena.

It thus seems only a matter of time before global media outlets wake up and 
begin to re-perceive Falun Gong as a negative organization—as a kind of Chinese 
Church of Scientology—that will slowly decline in numbers and influence and 
gradually fade away, especially after LHZ finally passes from the scene.

INNOCENT VICTIMS OF CHINESE OPPRESSION, OR MEDIA BULLIES? 233



References

Associated Press. 2005. “Chinese Show Off Repentant Falun Gong,” Washington Post. 
http://www.washingtonpost.com/wp-dyn/articles/A26902-2005Jan21_2.html. 
Accessed 5 June 2015).

Bell, Mark R., and Taylor C. Boas. 2003. “Falun Gong and the Internet: Evangelism, 
Community, and Struggle for Survival.” Nova Religio 6.2: 277–293.
https://doi.org/10.1525/nr.2003.6.2.277

Bernays, Edward L., and Mark Crispin J. Miller. 1928. Propaganda. Brooklyn, NY: 
Ig Publishing.

China Association for Cultic Studies. 2009. “Lodging False Accusations and Filing 
Abusive Lawsuits Outside China.” http://www.facts.org.cn/Feature/hand/politi-
cal/200904/08/t20090408_781013.htm. Accessed 2 February 2017.

Colipon. 2014. User: Colipon/Falun Gong. https://en.wikipedia.org/wiki/
User:Colipon/Falun_Gong. Accessed 20 June 2016.

Crovitz, Darren, and W. Scott Smoot. 2009. “Wikipedia: Friend, Not Foe.” The English 
Journal 98.3.

Fitzgerald, John. 2005. “A Lesson in Diplomacy from China.” Australian Financial 
Review, 17 June.

Garfinkel, Simson. 2008. “Wikipedia and the Meaning of Truth.” MIT Technology 
Review. https://www.technologyreview.com/s/411041/wikipedia-and-the-
meaning-of-truth/. Accessed 9 July 2016)

Harcup, Tony. 2009. Journalism: Principles and Practice, 2nd ed. Thousand Oaks, CA: 
Sage Publications.

Harcup, Tony. 2015. Journalism: Principles and Practice, 3rd ed. London: Sage.
Herman, Edward, and Noam Chomsky. 2002 [1998]. Manufacturing Consent: The 

Political Economy of the Mass Media. New York: Pantheon.
Herman, Edward S., and Noam Chomsky. 2014. Manufacturing Consent: The Political 

Economy of the Mass Media. Revised and updated edition of Herman and Chomsky 
2002. New York: Pantheon Books.

Jiang, Sheng. 2015. “Is Falun Gong’s Wikipedia Page Objective?” https://www.quora.
com/is-Falun-Gongs-Weikipedia-page-objective. Accessed 19 June 2016.

Junker, Andrew. 2014. “The Transnational Flow of Tactical Dispositions: The Chinese 
Democracy Movement and Falun Gong.” Mobilization: An International Quarterly 
19.3: 329–350.

Kavan, Heather. 2005. “Print Media Coverage of Falun Gong in Australia and New 
Zealand.” In Papers from the Trans-Tasman Research Symposium, ‘Emerging 
Research in Media, Religion and Culture,’ ed. Peter Horsfield, 74–85. Melbourne: 
RMIT Publishing.

Kavan, Heather. 2008. “Falun Gong in the Media: What Can We Believe?” ANZCA08 
Conference, Power and Place, Wellington, NZ (July). https://www.massey.ac.nz/
massey/fms/Colleges/College%20of%20Business/Communication%20and%20

ALTERNATIVE SPIRITUALITY AND RELIGION REVIEW 8:2 (2017)234



Journalism/ANZCA%202008/Refereed%20Papers/Kavan_ANZCA08.pdf. 
Accessed 27 May 2015.

Keck, Margaret E., and Kathryn Sikkink. 1998. Activists beyond Borders: Advocacy 
Networks in International Politics. Ithaca, NY: Cornell University Press.

Konigsberg, Eric. 2008. “A Glimpse of Chinese Culture that Some Find Hard to Watch.” 
The New York Times, 6 February, 2008. http://www.nytimes.com/2008/02/06/
nyregion/06splendor.html?scp=1&sq=A+Glimpse+of+Chinese+Culture+That
+Some+Find+Hard+to+Watch&st=nyt. Accessed 5 June 2015.

Lewis, James R. 2016. “Sucking the ‘De’ Out of Me.” Alternative Spirituality and Religion 
Review 7.1: 93–109. https://doi.org/10.5840/asrr20166921

Lewis, James R., and Nicole Ruskell. 2017. “Understanding Falun Gong’s Martyrdom 
Strategy as Spiritual Terrorism.” In Cambridge Companion to Religion and Terror-
ism, ed. James R. Lewis. Cambridge, UK: Cambridge University Press.
https://doi.org/10.1017/9781316492536.017

Lewis, Justin, Andrew Williams, Bob Franklin, James Thomas, and Nick Mosdell. 
2008. “The Quality and Independence of British Journalism.” https://orca.cf.ac.
uk/18439/1/Quality%20%26%20Independence%20of%20British%20Journalism.
pdf. Accessed 19 May 2015.

Li Hongzhi. 1998. “Digging Out the Roots.” July 6. http://en.falundafa.org/eng/jjyz72.
htm. Accessed 20 July 2016.

Li Hongzhi. 2003. “Explaining the Fa during the 2003 Lantern Festival at the U.S. West Fa 
Conference.” February 15. http://en.minghui.org/html/articles/2003/3/21/33575.
html. Accessed 14 June 2015.

Li Junpeng. 2013. “The Religion of the Nonreligious and the Politics of the Apolitical: 
The Transformation of Falun Gong from Healing Practice to Political Movement.” 
Politics and Religion 7.1: 177–208. https://doi.org/10.1017/S1755048313000576

Lubman, Sarah. 2001. A Chinese Battle on U.S. Soil: Persecuted Group’s Campaign 
Catches Politicians in the Middle. San Jose Mercury News, 23 December 2001. 
http://www.culteducation.com/group/1254-falun-gong/6819-a-chinese-battle-
on-us-soil.html. Accessed 4 June 2015.

Mann, James. 1999. “Framing China.” Media Studies Journal: Covering China 13.1.
Palmer, David A. 2001. “Falun Gong: Between Sectarianism and Universal Salvation.” 

China Perspectives 35: 14–24. http://hdl.handle.net/10722/194523. Accessed 3 June 
2016. https://doi.org/10.3406/perch.2001.2604

Palmer, Susan J. 2003. “From Healing to Protest: Conversion Patterns among the 
Practitioners of Falun Gong.” Nova Religio 6.2: 348–364.
https://doi.org/10.1525/nr.2003.6.2.348

Penny, Benjamin. 2012. The Religion of Falun Gong. Chicago: University of Chicago 
Press. https://doi.org/10.7208/chicago/9780226655024.001.0001

Pierson, David. 2007. “Opposition to China Float Fails to Blossom.” LA Times, 30 Decem-
ber 2007. http://www.latimes.com/news/local/la-me-chinarose30dec30,0,4220803.
story?page=1&coll=la-home-center. Accessed 22 October 2016.

INNOCENT VICTIMS OF CHINESE OPPRESSION, OR MEDIA BULLIES? 235



Rahn, Patsy. 2000. “The Falun Gong: Beyond the Headlines.” International Cultic 
Studies Association. http://www.icsahome.com/articles/the-falun-gong—beyond-
the-headlines-rahn-csj-17-2000. Accessed 13 June 2015.

Richardson, James T. 1996. “Journalistic Bias towards New Religious Movements in 
Australia.” Journal of Contemporary Religion 11.3: 289–302.
https://doi.org/10.1080/13537909608580776

Ruskell, Nicole S., and James R. Lewis. 2016. “Cult Journalism.” In Oxford Handbook 
of New Religious Movements, 2nd edition, ed. James R. Lewis and Inga B. Tøllefsen. 
Oxford: Oxford University Press.

Sambrook, Richard. 2010. Are Foreign Correspondents Redundant? The Changing 
Face of International News. Oxford: Reuters Institute for the Study of Journalism, 
University of Oxford.

Selway, Deborah. 1992. “Religion in the Mainstream Press: The Challenge For the 
Future.” Australian Religious Studies Review 5.2: 18–24.

Taylor, Verta, and Nella Van Dyke. 2004. “‘Get up, Stand up’: Tactical Repertoires of 
Social Movements.” In The Blackwell Companion to Social Movements, ed. David 
A. Snow, Sarah A. Soule, and Hanspeter Kriesi, 262–293. Malden, MA: Blackwell 
Publishing. https://doi.org/10.1002/9780470999103.ch12

Thornton, Patricia M. 2008. “Manufacturing Dissent in Transnational China.” In 
Popular Protest in China, ed. Kevin J. O’Brien. Cambridge, MA: Harvard University 
Press. https://doi.org/10.4159/9780674041585-011

Tilly, Charles. 1994. “Contentious Repertoires in Great Britain.” In Repertoires and 
Cycles of Collective Action, ed. Mark Traugott, 15–42. Durham, NC: Duke Uni-
versity Press.

Tilly, Charles. 1995. “Contentious Repertoires in Great Britain, 1758–1834.” In Rep-
ertoires and Cycles of Collective Action, ed. Mark Traugott, 15–42. Durham, NC: 
Duke University Press.

van Driel, Barend, and James T. Richardson. 1988. “Print Media Coverage of New Reli-
gious Movements: A Longitudinal Study.” Journal of Communication 38.3: 37–61.
https://doi.org/10.1111/j.1460-2466.1988.tb02059.x

Vuori, Juha A. 2015. Critical Security and Chinese Politics: The Anti-Falungong Cam-
paign. Abingdon, U.K.: Routledge.

Woodham, Kerre. 2008. “Booze and Bullies.” The New Zealand Herald, 23 
November 2008. http://www.nzherald.co.nz/opinion/news/article.cfm?c_
id=466&objectid=10544538. Accessed 3 June 2015.

Yu, Haiqing. 2009. Media and Cultural Transformation in China. Media, Culture and 
Social Changes in Asia Series. Hoboken, NJ: Taylor & Francis.

Zhao, Yuezhi. 2003. “Falun Gong, Identity, and the Struggle over Meaning Inside and 
Outside China.” In Contesting Media Power: Alternative Media in a Networked 
World, ed. Nick Couldry and James Curran. Lanham, MD: Rowman & Littlefield 
Publishers.

ALTERNATIVE SPIRITUALITY AND RELIGION REVIEW 8:2 (2017)236


